Frågor och svar A-Ö
Har du en fråga? Då är chansen stor att du hittar svaret på den här. Gör du inte det är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
A-E
- Andrahandsuthyrning
- Andrahandsuthyrning tillåts maximalt i 1 år.
- Förstahandshyresgästen har fortfarande fullt ansvar för lägenheten. Så tänk på att hyra ut din lägenhet till någon som du verkligen litar på.
- Uppgifter om andrahandshyresgästen ska lämnas till Mönsterås Bostäder samt en kopia på andrahandskontraktet.
- Andrahandshyresgästen har ingen besittningsrätt och ingen förtur på hyrd lägenhet.
- Mönsterås Bostäder kan neka uthyrning trots att ovanstående kriterier uppfylls om andrahandshyresgästen inte uppfyller våra allmänna krav på en hyresgäst.
- Autogiro
- Betalning av hyran
- Med e-faktura får du din hyresavi direkt i din internetbank och du slipper pappersavin. Du behöver anmäla e-faktura via din internetbank.
- Du kan få din hyresavi till den digitala brevlådan Kivra. Här kan du betala fakturan genom att legitimera dig med bank-id.
- Vill du att hyran ska dras automatiskt från ditt konto varje månad? Då ska du välja autogiro.
Här kan du ladda ner en autogiroblankett som du fyller i och lämnar eller skickar in till oss. - På Mina sidor kan du alltid se din hyresavi. Logga enkelt in med bank-id eller användarnamn och lösenord.
- Vill du ha en pappersfaktura kostar det 39 kronor per utskriven hyresavi.
- Borgen/borgenär
- Bostadsbidrag
- Brandsäkerhet
- Anlita alltid en behörig elektriker vid elinstallationer. Försäkringsbolaget betalar inte ut ersättning om det börjar brinna på grund av en felaktig elinstallation utförd av en person som inte är behörig elektriker.
- Lämna aldrig ljus obevakade.
- Använd ljusstakar i obrännbart material.
- Placera ljusstaken på säkert avstånd från brännbart material. Ställ aldrig levande ljus, blommor eller liknande på tv, stereo eller video.
- Dra alltid ur kontakten direkt när du använt exempelvis strykjärn, kaffebryggare eller brödrost.
- Stäng av TV:n med strömbrytaren, inte bara med fjärrkontrollen.
- Låt inte tvätt- eller diskmaskinen vara igång när du går och lägger dig eller går hemifrån.
- Rengör torktumlarens luddfilter efter varje användning.
- Ha alltid ett lock till hands när du steker, friterar eller gör fondue så att du kan kväva elden om det behövs. Använd aldrig vatten på brinnande fett eller olja.
- Rengör regelbundet filtret till köksfläkten.
Om du har förråd på vinden eller i källaren får du av brandsäkerhetsskäl inte förvara brandfarliga ämnen eller dra in egen el där. - Cyklar och cykelförvaring
- Diskmaskin
- Installation av en diskmaskin ska alltid ske av en behörig installatör. Mönsterås Bostäder ombesörjer inte installationen.
- Mönsterås Bostäder står inte för inköp av diskmaskinen.
- Alla lägenheter är inte förberedda för installation av diskmaskin. I vissa lägenheter går det inte att installera över huvud taget.
- Om du tar bort ett köksskåp för att installera en diskmaskin måste du montera tillbaka detta när du flyttar ut.
- Dödsfall
- E-faktura
- Elavtal
- Extra nycklar
- Extra nycklar 450 kr/st
- Tvättagg/tagg/postboxnyckel 200 kr/st
- Cylinderbyte 1 535 kr/enhet (dock max 2 885 kr/lägenhet)
Om du inte ska använda din lägenhet under en viss tid kan du, under vissa förutsättningar, hyra ut den i andra hand. Det kan exempelvis vara aktuellt om du ska arbeta eller studera på annan ort under en tidsbegränsad period.
Lägenheten får inte hyras ut i andra hand utan Mönsterås Bostäders samtycke. Tillstånd sökes hos Mönsterås Bostäder och godkänns vid skäl som anges i hyreslagen, det vill säga tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse av hälsoskäl eller provboende med någon.
Försäkra dig om att hyran blir betald i tid och anmäl dig till autogiro. Autogiro är en kostnadsfri tjänst som innebär att pengar till din hyra överförs automatiskt från ditt konto till Mönsterås Bostäder. Allt du behöver göra är att se till att det finns pengar på kontot ett par dagar innan förfallodagen.
Autogirot börjar fungera först när du har fått en hyresavi från oss där det står ”MAKULERAD” på inbetalningskortet. Fram tills dess måste du själv betala din hyra via post, bank, girobetalning eller internetbetalning.
Skriv ut och fyll i anmälan till autogiro eller hämta en blankett hos oss på Storgatan 38 i Mönsterås.
Hyran betalas alltid i förskott, senast den sista vardagen i månaden. Hyran för februari månad betalas alltså den sista vardagen i januari.
Det finns flera enkla betalsätt som ni kan välja mellan:
Vad händer om du betalar in hyran för sent?
Steg 1: Vi skickar inte någon påminnelse. Du får ett inkassokrav direkt och får betala den lagstadgade avgiften på 180 kr som tillkommer på hyran.
Steg 2: Betalas inte inkassokravet tillsammans med hyran, kan Kronofogdemyndigheten besluta om betalningsföreläggande och handräckning (dvs hyreskontraktet sägs upp). Lagstadgade avgifter tillkommer med upp till 720 kr. De sociala myndigheterna underrättas om att hyran inte har betalats.
Steg 3: Betalas inte betalningsföreläggandet får du ett meddelande om avhysning. Lagstadgade avgifter tillkommer med 600 kr samt ev. ytterligare kostnader för själva avhysningen.
Du som hyresgäst blir också skyldig att betala kostnader om vi behöver tömma, städa och magasinera ditt bohag.
Det är Profina AB som sköter våra inkassoärenden och har du frågor kan du kontakta Annika Rydén, Profina, på 08-600 54 12.
Problem med att betala i tid?
Om du har funderingar, eller om du har svårt att betala hyran i tid, ta genast kontakt med oss på 010-353 81 00.
Borgen är ett åtagande av en eller flera personer att ansvara för att hyresgästen fullgör sina förpliktelser.
Den som går i borgen kallas för borgensman. Hyresvärden kan alltså kräva borgensmannen på betalning för det som hyresgästen inte betalat. I första hand gäller det hyresbetalningar, men det kan också röra sig om ersättning för skador i lägenheten.
Borgensmannen har möjlighet att säga upp sitt åtagande med nio månaders uppsägningstid.
Uppsägning kan dock tidigast ske till tidpunkt som infaller två år efter det att åtagande började gälla.
Ibland kan det vara svårt att få pengarna att räcka till.
Ett bostadsbidrag kan vara skillnaden mellan att ha råd att hyra en lägenhet eller inte.
Här nedan finns en länk till Försäkringskassan där du kan kontrollera om du har rätt att få bostadsbidrag.
Säkerhet i trapphuset och allmänna utrymmen
På grund av brandsäkerheten är det inte tillåtet att förvara mattor, barnvagnar, cyklar, rullatorer eller andra saker i trapphuset. Dessa kan snabba på en eventuell brand och dessutom blockera vägen för räddningstjänst och ambulanspersonal.
Barnvagnar bör ställas in i lägenheten eller på anvisade platser. Är du osäker på var du får ställa din rullator, barnvagn eller cykel, ta kontakt med din fastighetsskötare så kan han eller hon visa dig. Behöver du extra utrymme finns det förråd att hyra.
Brandvarnare
En brandvarnare är en billig livförsäkring. Det finns en brandvarnare i lägenheten när du flyttar in. Prova brandvarnaren regelbundet, förslagsvis en gång i månaden. Om brandvarnaren inte fungerar, gör en serviceanmälan. Rengör den regelbundet med en fuktig trasa.
Undvik brand hemma
Några av de vanligaste brandorsakerna i ett hem är elektriska fel, brand vid matlagning och levande ljus.
Så tänk på det här:
Cyklar kan ställas i cykelställ utanför huset eller i ett särskilt cykelrum om det finns ett sådant i huset du bor i. I många fastigheter finns också särskilda rum för barnvagnar.
Cyklar, mopeder och barnvagnar får inte stå i trapphuset. Trapphuset är en utrymningsväg för alla som bor i huset om det skulle börja brinna. Brandkåren och akuta sjuktransporter ska också kunna ta sig fram lätt.
Tänker du installera en diskmaskin i din lägenhet? Då är det några saker du bör känna till:
Vid dödsfall är uppsägningstiden en kalendermånad. Den som säger upp lägenheten måste vara dödsbodelägare.
Kvarboende sambo
Om kontraktet står på den som avlidit så har den efterlevande rätt att ta över lägenheten. Kontakta Mönsterås Bostäder för ändring av kontrakt.
Mönsterås Bostäder AB ger dig möjlighet att betala hyran med e-faktura. Fördelarna är många; alla uppgifter inklusive OCR-nummer är förifyllda och du slipper pappersfakturor och gör därmed ett bra miljöval. Det är kostnadsfritt att använda e-faktura. Fakturan ser du i din internetbank och den innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Hur gör jag för att få e-faktura?
Du ansluter du dig på egen hand, via din internetbank. Ta kontakt med din bank om du är osäker på hur du ska göra. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Mönsterås Bostäder AB.
E-fakturan finns i din internetbank runt den 15:e varje månad. Efter att du har signerat betalningen överförs pengarna automatiskt från ditt bankkonto till Mönsterås Bostäder, samma dag som hyran förfaller till betalning.
Tänk på att om du inte signerar betalningen så kommer fakturan att ligga kvar obetald.
När du flyttar in till oss anmäler vi det till Eon eller Ålems energi. Du blir då påkopplad på ett så kallat anvisningsavtal när det gäller elhandel. Det kan vara bra att kolla upp och byta till ett rörligt eller fast avtal istället.
Du som hyresgäst är fri att välja vilken leverantör av elhandel du själv vill.
Du kan däremot inte välja elnätsföretag, eftersom du måste använda elnätet som finns där du bor.
Om du behöver extra nycklar beställer du dem hos Mönsterås Bostäder.
Prislista
F-M
- Felanmälan
- Vatten strömmar från exempelvis en ledning.
- Stopp i avlopp med stigande vatten.
- Ingen värme under den kalla årstiden.
- Helt strömlös lägenhet, skada på elledning.
- Spisplatta kan ej stängas av.
- Kyl, frys eller spis är helt ur funktion.
- Kran droppar eller rinner.
- WC-spolningen fungerar inte.
- Problem med ventilation.
- Ugn eller spisplatta fungerar ej.
- Trasig tvättmaskin.
- Spricka i fönsterruta.
- Förvaring och förråd
- Gästlägenhet
- Hemförsäkring
- Husdjur
- Håll din hund kopplad i trapphuset och när du rastar den.
- Fråga gärna dina grannar om din hund skäller när du inte är hemma.
- Plocka alltid upp efter din hund när den rastas. Släng hundbajspåsen i en soptunna.
- Om hunden är våt kan du torka av den innan du går in i trapphuset.
- Ta hänsyn till personer med pälsallergi. Var därför noggrann med att göra rent torktumlarfiltret i tvättstugan från eventuella rester av hundhår.
- Håll din katt under god uppsyn och se till att den inte uträttar sina behov i lekparker och sandlådor där barn leker.
- Ta hänsyn till personer med pälsallergi. Var därför noggrann med att göra rent torktumlarfiltret i tvättstugan från eventuella rester av katthår.
- Spola inte ner kattsand i toaletten. Detta orsakar ofta stopp. Kattsand slänger du i hushållsvafallet.
- Jordfelsbrytare
- Lägenhetsunderhåll
- Mina sidor
- Se dina hyreskontrakt, där du bl a hittar skatteverkets lägenhetsnummer.
- Se dina fakturor och betalningar.
- Se din lägenhetsritning.
- Se din förbrukning av vatten och värme, gäller dig som har individuell mätning.
- Se underhållsstatus på din lägenhet, när är det dags för nya tapeter eller golv.
- Göra felanmälan.
- Boka tvättstuga (gäller dig med elektronisk bokning).
- Söka parkeringsplats eller garage
- Handla i webbshopen
- Ställa frågor och ge förbättringsförslag
Felanmälan – så här gör du!
Enklast gör du en felanmälan genom att logga in på Mina sidor och där följer du anvisningarna.
Du kan också göra felanmälan på telefon 010-353 81 00, vardagar mellan klockan 08:00-09:00.
För att få felet åtgärdat så snart som möjligt är det en stor fördel om du tillåter att vi går in med huvudnyckel. För att vi ska kunna komma in med huvudnyckel behöver du hänga en nyckel i tuben/kedjan innanför dörren.
Vid akuta fel, efter kontorstid, ska du ringa journumret 010-353 86 90. Akuta fel är sådana fel som innebär risk för personskada eller risk för större skada på fastigheten.
Exempel på akuta fel är:
Exempel på icke akuta fel:
Till din lägenhet hör alltid ett förråd. Din fastighetsskötare kan visa dig vart förrådet ligger. Förrådet är låst med ett buntband som du får klippa upp när du flyttar in. Du skaffar själv ett eget hänglås så att du kan låsa ditt förråd. Även om du inte använder ditt förråd så ser vi gärna att du sätter lås på det så att ingen obehörig kan nyttja utrymmet. Du är nämligen ansvarig för ditt förråd oavsett om du använder det eller inte.
Cyklar och barnvagnar
I de flesta fastigheter finns gemensamma utrymmen för att förvara exempelvis cyklar och barnvagnar. Kontakta din fastighetsskötare för att få mer information om hur det fungerar i just ditt trapphus.
På grund av brandsäkerhet får inga saker förvaras i trapphuset.
Extra förvaring
I många av våra bostadsområden finns det även förråd att hyra för den som har behov av lite extra utrymme. Förråden finns i varierande storlek, de flesta från 2 m2 till cirka 40 m2. Kontakta uthyrningen om du vill hyra ett extra förråd på telefon 010-353 81 00.
Kommer stora släkten på besök? Lugn, vi har gästlägenheter att hyra ut till dig som är hyresgäst.
Lägenheterna finns i Mönsterås och i Blomstermåla och de är möblerade.
Kontakta Marie Ljung på 010-353 81 01 för bokning eller för mer information.
Enligt hyresavtalet måste du ha hemförsäkring. Den är viktig för att du inte ska drabbas ekonomiskt vid inbrott, brand eller vattenskada. Teckna en ny hemförsäkring eller flytta den du har till den nya adressen. Tänk på att försäkringen ska gälla från tillträdesdagen även om du väljer att flytta in senare. Kontakta valfritt försäkringsbolag för att teckna en hemförsäkring. Hemförsäkringen omfattar även ditt förråd.
Du får ha husdjur i din lägenhet. Men för grannsämjans skull är det viktigt att ditt djur inte stör andra som bor i huset.
Hund
Katt
I säkringscentralen eller i proppskåpet sitter en viktig funktion. Nämligen en jordfelsbrytare.
Den är en billig livförsäkring och bryter snabbt strömmen om den går fel väg, om en elprodukts hölje blir spänningsförande och om någon samtidigt tar eller rör ett jordat föremål. Den minskar också risken för elbränder.
Testa funktionen
Man bör testa så att jordfelsbrytaren fungerar, minst en gång i halvåret. Om strömmen bryts när du trycker på testknappen är det ett tecken på att den fungerar. Om den inte bryts ska du ta kontakt med oss på telefon 010-353 81 00.
Känner du dig osäker på hur du ska gå tillväga? Kontakta oss så visar vi dig.
Vårt hyresgäststyrda lägenhetsunderhåll ger dig som hyresgäst möjlighet att påverka underhållsintervallet i din lägenhet.
Våra underhållsintervall är på 13 år för väggar och 20 år för golv. Vill du förlänga intervallen får du rabatt på hyran varje år som intervallen förlängs.
Vill du ha tätare intervall kan du beställa detta. Då betalar du en kostnad som är relaterad till den tid som är kvar till nästa ordinarie underhållstillfälle.
Installationer, vitvaror (spis, fläkt/volymkåpa, kyl/frys), porslin, byte av köksluckor, badrumsgolv och parkettgolv byts inte efter några fastställda intervaller. Det ingår inte i hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.
Ditt lägenhetsunderhåll ser du när du loggat in på Mina sidor.
På Mina sidor loggar du in med bank-id om du har ett fullständigt personnummer (ÅÅÅÅMMDD-NNNN). Saknar du BankID/fullständigt personnummer så hör av dig till oss så får du en aktiveringslänk via e-post.
På Mina sidor kan du sen:
N-S
- Parabol
- Parkering
- Persienner
- Prislista för tjänster och arbeten
- Rökning
- Skalskydd och porttelefoni
- Snöröjning och halkbekämpning
- Sopor och matavfall
- Studsmattor
- Störningar
- Upprepade bråk och skrik hög volym från radio, stereo och TV
- Långvarig vattenspolning nattetid
- Hundar som skäller länge
- Borrande eller hamrande sent på kvällar eller nätter
- Datum när störningen ägde rum
- Mellan vilka tider störningen ägde rum
- Vilken typ av störning det rör sig om
- Lägenhetsnummer och namn där störningen ägt rum (står högst upp på dörren)
- Du måste även uppge ditt namn, adress och telefonnummer
- Om störningen inträffar mellan 18-06 och är så allvarlig att det inte kan vänta till nästa vardag, kan du ringa vår trygghetsjour 010-470 51 84.
Du får montera parabolantenn, men du måste följa Mönsterås Bostäders regler.
Regler för montering av parabolantenn
Parabolen placeras på balkonggolvet. Antennen måste vara innanför balkongräcket.
Parabolen måste fästas så att den inte skadar balkonggolvet, räcket, sidoväggar eller ytterväggen.
Accepterad montering är exempelvis markstativ utan borrning samt balkongfäste som spänner mellan golv och tak utan borrning.
Tänk på det här
En parabol som lossnar och faller ner kan orsaka mycket svåra skador på människor eller fastigheter.
En felaktigt fäst parabol kan orsaka kostsamma skador på ytterväggen eller balkongräcket.
Du har ansvaret för att din parabol är monterad på rätt sätt.
Vad är det för regler som gäller vid parkering i våra bostadsområden? Här hittar du svaren.
24-timmarsregeln
I våra bostadsområden gäller 24-timmarsregeln om inget annat anges.
Regeln innebär att du får stå parkerad i 24 timmar, under vardagar, på samma parkeringsplats. Därefter behöver du flytta på din bil.
Under dag före helgdag och helgdagar gäller fri parkering.
Andra parkeringar
I vissa områden finns parkeringar som exempelvis affärer eller annan verksamhet ansvarar för.
Här kan andra parkeringsregler gälla. Följ de parkeringsskyltar som finns på respektive parkering.
Övervakning av parkeringarna
Vi anlitar Aimo Park Sweden AB för att hålla koll på våra parkeringar.
Har du frågor om parkeringsövervakningen kan du ringa deras kundtjänst på telefon 0771-96 90 00.
Om du fått parkeringsböter
Om du bryter mot de parkeringsregler som gäller kan du få böter. I våra områden är det Aimo Park som skriver ut parkeringsböter.
Anser du att boten är felaktig och vill överklaga den så kan du göra det hos Aimo Park. Överklagandet behöver komma inom tre dagar från att boten skrevs ut.
Persienner ingår inte i våra lägenheter. Därmed ingår inte heller underhåll av persienner i den service vi ger till dig som hyresgäst.
I vissa hus finns fasta rullgardiner på balkong/altan. De ingår i lägenhetsutrustningen och vi hjälper till med underhållet på dessa.
Priserna gäller från och med 1 januari 2024. Alla priser är inklusive moms.
Entré, lägenhetsdörr, lås
Extra brandvarnare: 535,00 kr
Byte Låscylinder 1 st: 1 535,00 kr
Byte Låscylinder 2 st eller fler: 2 885,00 kr
Byte hatthylla: 1 340,00 kr
Kiköga: 633,00 kr
Extra nyckel till lägenhet / allmänna utrymmen: 450,00 kr
Säkerhetskedja: 628,00 kr
Tagg och postboxnyckel: 200,00 kr
Postfackscylinder: 590,00 kr
Upplåsning av lgh eller tvättstuga där så är möjligt dagtid: 500,00 kr
Upplåsning av lgh eller tvättstuga där så är möjligt efter arbetstid: 1 000,00 kr
Lägenheten allmänt:
Extra eluttag: 755,00 kr
Extra garderob: 3 433,00 kr
Extra hyllor i linneskåp/st: 535,00 kr
Extra bänkbelysning med eluttag: 1 398,00 kr
Fönsterlås per styck: 918,00 kr
Hålborrning på plats: 150,00 kr
Byte bänkskiva, pris per kvadratmeter: 1 580,00 kr
Byte grönsakslåda kyl: 775,00 kr
Byte fryslåda: 1 005,00 kr
Extra fönsterhållare: 548,00 kr
Innerdörr vit: 1 845,00 kr
Tapetsering, skador per våd: 400,00 kr
Väggbeslag till gardinskena per par: 483,00 kr
Badrum
Byte badrumsskåp: 1 540,00 kr
Extra handdukskrokar: 690,00 kr
Duschslang: 350,00 kr
Duschstril: 360,00 kr
Installation av duschblandare: 2 618,00 kr
Vattenlås i plast: 700,00 kr
Duschdraperistång: 1 360,00 kr
Duschstång: 480,00 kr
Byte av tvättställ: 2 213,00 kr
Byte av toalettstol: 4 398,00 kr
Hos Mönsterås Bostäder gäller rökförbud i alla allmänna utrymmen i fastigheten. Det är alltså inte tillåtet att röka i trapphus, hissar, tvättstugor eller andra gemensamhetsutrymmen.
Även om det generellt sett är tillåtet att röka i sin bostad och på sin balkong får man inte störa sina grannar med sin rökning. Många av dina grannar är icke-rökare.
Som hyresgäst är du skyldig att vårda din lägenhet. Rökning räknas som onormalt slitage. Om din lägenhet blir skadad av rök får du betala kostnaden för renovering och debiterad för återställningskostnaderna.
I flera av våra bostadsområden har vi installerat skalskydd. Detta för att öka tryggheten för er hyresgäster. Skalskyddet innebär bland annat att entrédörrar och dörrar till allmänna utrymmen är låsta dygnet runt.
För att komma in i huset krävs det att du har en tagg som har behörighet till just den porten. Du kan också komma in med din nyckel. Blåljuspersonal, hemtjänst och andra yrkesgrupper som behöver ha tillträde till fastigheten kommer in med en kod eller taggar som de får av Mönsterås Bostäder.
Gäster som vill hälsa på kan ringa dig via porttelefonen. Porttelefonen är kopplad till det telefonnummer som du angett till oss. När det ringer på din telefon kan du öppna dörren genom att trycka siffran 5 på telefondisplayen. Då låses dörren upp. På så vis slipper du springa ner till entrédörren och låsa upp där.
Här nedan kan du läsa mer om hur porttelefonin fungerar.
Vi är många som tycker att det är vackert med snö och uppskattar en vit vinter. Men det innebär också mer jobb för oss eftersom vi vill att framkomligheten i våra bostadsområden ska vara så bra som möjligt. Fastighetsskötarna och våra entreprenörer arbetar så gott de kan för att röja snö och halkbekämpa i era bostadsområden.
När snöröjer vi?
Vid behov börjar vi tidigt på morgonen så att vi underlättar för er när ni ska iväg till jobb eller skola. Vi påbörjar snöröjning när snödjupet överstiger fem centimeter.
Vilka områden prioriteras?
Snö- och halkbekämpning prioriteras vid förskolor, servicebostäder och seniorbostäder. Efter det kommer övriga områden där vi först och främst fokuserar på att skotta utanför portar och ingångar. Parkeringar och andra utrymmen tar vi sist. Våra fastighetsskötare handskottar och kör med mindre maskiner. Vi har också tagit hjälp av entreprenörer som sköter en del stora ytor, såsom parkeringar och utanför vissa garage. Det kan bli en snövall vid din bil efter plogningen och du ansvarar själv för att skotta bort den.
Var försiktig vid halka
Eftersom vi inte alltid hinner snöröja i samma takt som snön faller så ber vi er att ta det försiktigt när ni går. Det är alltid bra att använda broddar när det är halt ute.
Har du cykel?
Kom ihåg att ställa in cykeln i förrådet om du inte använder den vintertid. Det underlättar vid snöröjningen.
Matavfall
I våra bostadsområden sorterar vi ut matavfallet. Matavfallet läggs i den bruna påsen som sedan slängs i den bruna soptunnan eller i sopkärlet som är ämnat för matavfall. Tänk på att förpackningar, plast och liknande inte får följa med i den bruna påsen.
När dina papperspåsar för matavfall har tagit slut hämtar du nya. I bostadsområden där det finns gemensam tvättstuga sitter skåpen med påsar oftast i tvättstugekorridoren. I övriga områden är skåpen placerade i exempelvis cykelrummet eller vid sopgården. Är påsarna i skåpet slut? Har du frågor? Ring oss på 010-353 81 00.
Tidningsinsamling
I många av våra källsorteringsgårdar kan du även lämna tidningar. Till tidningar räknas även tidskrifter, kataloger och direktreklam.
Förpackningar
Övriga sopor såsom glas, pappersförpackningar, hård plast och metallförpackningar ska lämnas i de insamlingscontainrar som finns utplacerade i kommunen.
Grovavfall
Övrigt avfall lämnas på Mörkeskogs återvinningscentral. Det kan vara möbler, farligt avfall eller större förpackningar. Det är gratis för privatpersoner att slänga sitt grovavfall på Mörkeskog.
Ur miljö och kostnadssynpunkt är det viktigt att källsortering sker i så stor omfattning som möjligt. Kontakta din fastighetsskötare om du har några frågor vad gäller sopsortering i ditt bostadsområde.
Studsmattor får endast sättas upp om du har en egen inhägnad uteplats och om det inte stör dina grannar.
Detta för att vi är måna om er och era grannars säkerhet och trivsel.
En trygghet med att bo i flerfamiljshus är att man har människor omkring sig. Det hörs ljud från andra och det är liv och rörelse i området. Men människor har olika referensramar, en del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om, en del är kvällsmänniskor, andra trivs bäst på morgonen. För att ett myller av olika människor ska fungera tillsammans och trivas bra, krävs alltså att man tar hänsyn till varandra – både inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen.
Att bo tillsammans med andra innebär också att alla har ett gemensamt ansvar för trivseln i bostadsområdet. Hyresgästen ansvarar även för att andra som bor eller vistas i lägenheten inte stör grannarna. Som hyresgäst måste man, oavsett tid på dygnet, visa hänsyn till grannarna.
Vad måste accepteras?
Att gå med skor inne i en lägenhet är normalt lägenhetsljud, likaså röster och ljud från diverse hushållsmaskiner. Även barn som springer omkring och leker under dagtid måste accepteras. Däremot kan mycket irritation undvikas genom att försöka undvika höga ljudnivåer under kvällar och nätter samt att kommunicera med dem som bor allra närmast.
Vad räknas som störande beteende?
Exempel på störningar som du inte ska acceptera är:
Som hyresgäst hos Mönsterås Bostäder ansvarar du för att du, din familj och dina besökare inte stör någon i omgivningen.
Vad gör jag om jag blir störd?
Ofta hjälper det att kontakta din granne och berätta vad det är som stör dig. Denne kanske inte är medveten om att han eller hon stör sin omgivning. Om detta inte hjälper kontaktar du Mönsterås Bostäder. För att vi ska behandla din anmälan behöver vi bevis för att någon har stört. Det krävs ett ordentligt underlag innan vi vidtar några åtgärder mot någon av våra hyresgäster.
Din anmälan måste innehålla följande information:
Vad gör Mönsterås Bostäder?
Vid konstaterade störningar kontaktar Mönsterås Bostäder alltid hyresgästen och om störningen är allvarlig skickas också ett första varningsbrev. Om störningen fortsätter skickas ytterligare varningsbrev där det framgår att Mönsterås Bostäder vidtar åtgärder om störningarna inte upphör. Fortsätter störningarna påbörjas processen med avhysning.
Vad händer om jag ringer trygghetsjouren?
Ringer du till trygghetsjouren åker ett väktarbolag ut till berörd lägenhet och försöker se till att störningen upphör. Vid allvarligare störningar tillkallas polis.
T-Ö
- Trapphus
- TV och bredband
- SVT 1
- SVT 1 HD
- SVT 2
- SVT 2 HD
- SVT24
- TV 4
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- Klicka på ”Registrera mig”
- Tryck på ”Nästa”
- Klicka i att du är ”privat” kund, klicka på ”Nästa”
- Registrera dig genom att fylla i dina uppgifter. Om du fyller i ditt mobilnummer, kan du vid senare tillfälle få ett SMS till detta nummer, om du skulle tappa bort dina inloggningsuppgifter.
- När du har fyllt i kontakt- och faktureringsuppgifter trycker du på ”Nästa” och när du kontrollerat dina uppgifter trycker du på ”Bekräfta”.
- Då får du fram dina inloggningsuppgifter, som du kan spara eller skriva ned.
- Nu kan du gå in på beställningsportalen genom att trycka på knappen ”Logga in” och beställa dina tjänster.
- Tvättmaskin
- Får maskinen plats? Mät höjden och bredden på utrymmet där maskinen ska stå och jämför med maskinens mått.
- Finns det ett eluttag och/eller grenuttag för vatten? Om det inte finns behöver du beställa installationen av en behörig installatör. Mönsterås Bostäder ombesörjer inte installationen och du får inte göra installationen själv.
- Tvättstugan
- Torka av tvättmaskinerna samt torktumlaren
- Skölj ur och rengör facken för tvättmedel och sköljmedel
- Ta bort ludd i torktumlaren
- Sopa och torka av golvet
- Kontrollera att tvättmaskin, torktumlare och torkskåp är urplockade
- Du som har husdjur, var extra noggrann. Den som tvättar efter dig kan vara allergisk.
- Om du tvättar mattor, använd då maskinen för mattvätt.
- Uppsägning av kontrakt
- Vatten och avlopp
- Varje minut i duschen drar 12 liter vatten. Tävla med din familj om vem som kan duscha snabbast. På Spotify har vi gjort en duschlista med låtar på max tre minuter. Öppna Spotify-appen, tryck på sök, välj kamera och skanna koden som du ser här nedanför.
- Felanmäl droppande kranar eller rinnande toaletter med en gång. På en månad kan en droppande kran läcka vatten motsvarande 11 badkar.
- Stäng av vattnet under tiden du borstar tänder, schamponerar håret eller tvålar in dig.
- Har du en diskmaskin? Kör den bara när dem är full och använda gärna spar- och ekoprogram.
- Ställ en kanna vatten i kylskåpet. Då behöver inte kranen stå och rinna för att du ska få kallt vatten i glaset.
- Å-gym
Det är förbjudet att parkera barnvagn, cykel, pulka, rullator eller annat skrymmande i entréer och trapphus.
Trapphuset är er väg ut vid brand och ingång för räddningstjänst och ambulanspersonal.
I vissa hus finns särskilda uppställningsplatser för barnvagnar och rullatorer.
Är du osäker på var du får ställa din rullator eller barnvagn, ta kontakt med din fastighetsskötare så kan han eller hon visa dig.
TV
Som nyinflyttad i Mönsterås Bostäder behöver du ta kontakt med Telia för att beställa en tv-box. Den beställer du en vecka innan du flyttar in. Ring 020-20 20 70 och ha ditt lägenhetsnummer och din nya adress till hands. Säg att det gäller en kollektiv tv-tjänst. Lägenhetsnumret är det nummer som står längst upp till höger på ditt kontrakt, de fyra sista siffrorna. Det står också över din lägenhetsdörr. När du flyttar skickar du tillbaka din tv-utrustning till Telia.
I samarbete med Telia erbjuder Mönsterås Bostäder dig ett antal tv-kanaler.
I grundutbudet ingår för närvarande:
Det går naturligtvis att lägga till fler kanaler om man så önskar. För att utöka grundutbudet kontaktar du Telia, 90 200 eller telia.se.
All felanmälan som rör din tv görs till Telia.
Bredband
Det ingår en megabit surf i alla våra lägenheter. För att få tillgång till det måste du aktivera tjänsten med ditt personnummer.
Så här gör du:
Gå in på telia.se/bestall eller genom bredbandswebben.se och aktivera bredbandet. Här hittar du också mer information om vilka andra tjänsteleverantörer som är valbara i ert nät. I våra bostäder finns möjlighet att surfa upp till 1 000 Mbit/s.
När du som kund anslutit din dator till uttaget för första gången och startat din webbläsare, kommer du direkt till bredbandswebben.se. Det är viktigt att du är hemma på din egen adress, när du skall registrera dig för första gången.
I en del av våra lägenheter, främst de nybyggda, finns det tvätt- och diskmaskiner och i en del är det förberett med anslutningar för att du ska kunna koppla in din egen disk- eller tvättmaskin. Dock inte i alla, och i vissa lägenheter är det inte praktiskt möjligt.
Innan du skaffar en tvätt- eller diskmaskin behöver du kolla några saker:
Om du ska flytta
Vill du ta med dig tvättmaskinen är det viktigt att du ser till att anslutningarna pluggas, så att vatten- och avloppsrör inte står och läcker och orsakar vattenläckor och fuktskador. Det räcker inte att bara stänga av kranen eftersom det är tryck på vattnet i rören.
Pluggningen ska göras på ett fackmannamässigt sätt av en VVS-entreprenör.
Det är många som använder den allmänna tvättstugan. Därför är det extra viktigt att du lämnar tvättstugan i fint och städat skick. Då blir din och dina grannars tvättstund ett rent nöje!
Håll ordning
När du tvättat klart, gör följande:
Om någon maskin inte fungerar som den ska, eller om det saknas städutrustning ber vi dig att göra en felanmälan på Mina sidor eller ring vår växel 010-353 81 00.
Så här mycket kostar det att tvätta:
Liten tvättmaskin: 6 kr/tvätt
Stor tvättmaskin: 7 kr/tvätt
Grovtvättmaskin: 20 kr/tvätt
Liten torktumlare: 0,17 kr/minut
Stor torktumlare: 0,22 kr/minut
Torkskåp: 0,22 kr/minut
Torkrum: 0,22 kr/minut
Mangel: gratis
Lägenhet
Du kan säga upp din lägenhet på Mina sidor eller skriftligt på baksidan av hyresavtalet. Om du har tappat bort ditt hyreskontrakt har vi en kopia av det som du kan skriva under.
Du kan även maila din uppsägning. Uppge då lägenhetsid, namn, adress, telefonnummer och din nya adress.
Uppsägningstiden är tre månader, från närmast kommande månadsskifte, om ditt hyresavtal inte säger något annat. Det betyder att om du vill flytta den 31:e augusti måste vi ha din uppsägning senast den 31:e maj.
För bilplatser är uppsägningstiden tre månader.
För förråd är uppsägningstiden tre månader.
Dödsbo
För dödsbo till avliden hyresgäst samt vid flytt till särskilt boende, anvisat av kommunen, är uppsägningstiden en månad från närmast kommande månadsskifte.
Lägenhetsvisning
Du måste vara beredd på att visa den lägenhet du ska flytta från för den person som får erbjudande om att flytta in efter dig. Vanligtvis tar personen kontakt med dig för att komma överens om en tid för visning som passar er båda.
Längre uppsägningstider
För garage och carport är uppsägningstiden sex månader. Undantag medges om du säger upp din lägenhet vid samma tillfälle. Då upphör avtalet samma datum som ditt hyreskontrakt upphör.
Vatten
Vattnet är vår viktigaste resurs. Det behöver vi vara rädda om och hushålla med. På Mönsterås Bostäder förbrukar vi 260 274 liter vatten per dag. Det motsvarar ungefär 1 735 fyllda badkar.
Så här kan du göra för att spara på din vattenförbrukning:
Avlopp
Du vet väl om att det enda du får spola ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper. Allt annat kan göra att det blir stopp i röret och i ledningarna. Det ställer också till problem i reningsverket eller i naturen.
Om du får stopp
Rinner det sakta ner i handfat eller golvbrunn? Då kan det vara hår och annat som täpper till. Innan du gör en felanmälan behöver du rensa själv. Är det fortfarande problem, trots att du rensat och rengjort, då felanmäler du på Mina sidor eller ringer oss på 010-353 81 00, vardagar mellan klockan 08:00-09:00.
Du som hyresgäst hos Mönsterås Bostäder, eller du som är medlem i Hyresgästföreningen, är välkommen att träna gratis på gymmet i Ålem. (Johan Skyttes väg 17A) För att komma in på gymmet behöver du en tagg. Har du en befintlig tagg kan vi lägga på behörighet till gymnet på den. Annars kommer du in och hämtar en tagg på Mönsterås Bostäders kontor, Storgatan 38 i Mönsterås. Var beredd på att visa upp ditt medlemskort i Hyresgästföreningen och en legitimation.
Öppettider i gymmet:
Tisdagar – söndagar 08.00-20.00.
Kontaktpersoner Å-gym:
Susanne: 0738-03 85 03
Johnny: 0761-85 51 48
Johanna: 0763-36 06 81
Petra: 0709-10 71 90
Stefan: 0735-39 15 39
Sandra: 0703-51 28 08
Sidan publicerades 1 september 2025